Pagina's

woensdag 6 maart 2013

Recept: Granola

Joehoe, vandaag ben ik alweer 4 weken bezig met het gezonder leven! Ik heb even een dipje gehad, na de huishoudbeurs met al die lekkernijen (en snoep dat ik had gekocht..) kon ik mezelf niet weerhouden. Bossche bol, patat, snoep, ijs, argh. Ik ga me er niet te veel druk over maken, het is nou eenmaal zo. Zo af en toe mag ik mezelf ook best wel gunnen. Ik moet alleen leren mezelf dan niet heel de wereld te gunnen, oftewel alles eten wat los en vast zit.

Ik heb over twee weken een tentamen en ben heel hard aan het studeren, daarbij schiet gezond eten er ook wel eens bij in. Maar ik heb sinds kort een makkelijk, lekker en gezond ontbijt ontdekt! Namelijk mijn zelf gemaakte granola. Lees verder voor het recept.



Ik had het al eerder gezegd: ik wou granola heel graag een keer zelf maken. Voor degene die het niet weten, granola is een soort zelfgemaakte cruesli. Niet van die hele grote krokante brokken die heel gezond lijken, maar stiekem vol zitten met suikers. Nee, gezonde en verantwoorde cruesli, samengesteld door niemand minder dan jou. Je weet dus precies wat erin zit en waar je aan toe bent.

Het hele proces begint met verzinnen wat je in je granola wilt, it's all up to you! Voor het maken van granola is ook niet echt een recept, ik geef meer een beeld van wat ik doe, hoe ik het maak. Maar je kan het recept natuurlijk aanpassen zoals jij wilt.

Ingrediënten

  • 400 gram muesli (hele eenvoudige: kijk goed naar de ingrediëntenlijst, er mogen geen toevoegingen en suikers inzitten!)
  • 2 el lijnzaad
  • 2 el cranberries
  • 2 el zonnebloempitten
  • 2 el pompoenpitten
  • 1 (grote) el gemalen kokos
  • 1 el kaneel
  • Een handje amandelen (in stukjes)
  • 2 (grote) el kokosolie
  • 3 el ahornsiroop (naar smaak, soms doe ik meer)



Bereiden
Het bereiden is héél simpel. Eerst verwarm je de oven voor op 180°C. Je pakt een springvorm (of een ovenschaal, maakt niet uit) en de onderkant bedek je met bakpapier. Vervolgens stort je hierin de muesli met alle droge toevoegingen. Dit roer je goed door elkaar. Daarna roer je er de kokosolie (ik heb kokosvet, dat moet ik dus eerst laten smelten in bijv. de magnetron) en de ahornsiroop doorheen. Je kan even proeven of je het zo goed vindt. Wil je misschien meer kaneel, gemalen kokos of ahornsiroop?


Vervolgens zet je dit in de oven voor 20 minuten. Als de 20 minuten voorbij zijn, moet je alles even goed omroeren (zodat alles krokant wordt). Vanaf hier kan je je eigen tijd bepalen. Wil je hem niet zo heel bruin, of juist wel? Wil je hem super krokant, of is hij goed zo? Ik laat hem meestal nog 20/30 minuten in de oven zitten (wel af en toe roeren).

Vervolgens laat je hem afkoelen en kan je je zelfgemaakte granola opbergen in een luchtdichte pot. 


Dat ziet er leuk uit toch! Ik eet mijn granola het liefst in de ochtend. Dan prak ik een banaan fijn, doe ik daar granola bij en wat biologische magere yoghurt. Ik gooi er (nogmaals) een grote scheut kaneel bij en dan is mijn heerlijke ontbijtje klaar. Je kan er natuurlijk ook andere dingen aan toevoegen, vaak doe er ik ook nog een handje blauwe bessen doorheen of hak ik een stukje pure chocolade fijn (hmm..). 
Eetsmakelijk!


Liefs,

Sanne







2 opmerkingen:

  1. Het klinkt heel gezond, weet niet of ik het lekker zou vinden, maar het valt te proberen. x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben er heel benieuwd naar, in ieder geval gezond!

    BeantwoordenVerwijderen