Pagina's

maandag 18 februari 2013

Healthy food - 1

Ik ben nu zo ongeveer twee weken bezig met mijn gezondere levensstijl. Ik voel me een stuk fitter, ben minder moe en ben ruim twee kilo afgevallen! Nu vind ik het zelf best wel moeilijk om te variëren met mijn eten, vooral wat betreft mijn ontbijt en lunch. Ik ben dus nog druk op zoek naar ideeën voor ontbijt, lunch en tussendoortjes. Wel wil ik nu alvast ideeën delen, sommige die ik zelf al heb gemaakt en sommige die ik graag nog wil maken!



Banana pancakes
Ooit zag ik ze nergens en nu opeens overal. Deze gezonde pancakes zijn op het moment super populair en ook nog eens heel lekker. Ze bevatten alleen ei en banaan en zijn heel simpel om te maken. Je mixt gewoon twee eieren met één geprakte banaan en je bakt hier in een pan (met wat olie naar wens) kleine pannenkoekjes van. Lekker met wat fruit, zoals ananas, frambozen of blauwe bessen. Voor de mensen die denken: banaan met ei? Ze smaken gewoon als gebakken banaan, baka bana, en je proeft eigenlijk niks van de eieren.

Een beetje een korrelige foto, sorry!

Quinoa salad
Quinoa wordt tegenwoordig ook steeds populairder, alleen weten veel mensen niet wat ze ermee aan moeten. Ik had het zelf nog nooit gegeten, maar vriendlief wist dat ik het een keer wou proberen en hij kwam dan ook met een pakje quinoa aanzetten. Ook had ik een salade recept gevonden van Lassie, met daarin quinoa verwerkt. Naderhand heb ik hem zelf een beetje aangepast.
Ik had de quinoa gekookt en vervolgens af laten koelen, daarna wat rode parpika, een bosuitje en wat geitenkaas in stukjes gesneden. Dit mixte ik samen met wat rucola door de quinoa heen. Als dressing mengde ik wat balsamico azijn samen met het vocht van gedroogde tomaatjes (hadden we toevallig nog in de koelkast staan). Daarnaast een sneetje vers zuurdesembrood en smullen maar! Heel gezond en ook nog eens lekker.

Er zijn nog heel veel dingen die ik wil proberen, allemaal gezond en lekker (hoop ik). Zo wil ik nog heel graag een keertje granola maken. Een soort krokante muesli die je zelf hebt gemaakt, zonder allemaal rare troep en toegevoegde suikers. Ik houd zelf heel erg van cruesli, maar oh dat spul uit de supermarkt is zo ongezond.. Dit lijkt me dan ook een mooie vervanger en je kan er makkelijk een grote pot van maken om te bewaren! Hier een recept voor granola wat ik nog wil gaan maken.



Overnight Oats, eigenlijk gewoon havermout dat een hele nacht heeft geweekt in het vocht naar keuze. Persoonlijk vind ik havermout echt niet lekker. Ik heb het laatst geprobeerd met melk, en dan koken. Het zag er heerlijk uit, met zaden, bessen en granaatappelpitjes. Maar nee, niks voor mij. Overnight Oats kan echter ook met yoghurt en heel veel mensen zijn er lyrisch over. Ik heb geen gedoe met afwas en je maakt het de dag van te voren, super simpel! Dit recept lijkt me heel lekker en ik ga het dan ook echt een keer proberen!

IMG_7935Blog

Ik ben dus nog steeds opzoek naar vervanging van mijn eentonige eetpatroon, variatie is immers ook een belangrijk punt bij een gezonde lifestyle. Maar ik blijf zoeken en blijf proberen! Wanneer ik weer nieuwe dingen heb geprobeerd, zal ik jullie weer informeren. Is granola nou echt te vergelijken met mijn geliefde cruesli en is Overnight Oats niet gewoon een papperige koude versie van havermout, wat ik niet te eten vindt?

Liefs,

Sanne


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen