Pagina's

dinsdag 19 februari 2013

DIY: Hot oil treatment mét kruiden naar keuze

Ik had er al vaker over gelezen, kokosvet voor in je haar. Nu had mijn vriend toevallig voor Valentijn een aantal kleine cadeautjes gekocht, waaronder kokosvet. Hij wist dat ik het heel graag nog een keer wou proberen. Ik heb meteen informatie opgezocht en een half uurtje later rook het hele huis naar rozemarijn. Ik maakte namelijk een hot oil treatment met kruiden die allemaal wat anders voor mijn haar deden.




Dit houdt in dat je olie naar keuze warm maakt in een pan en daarbij kruiden doet die goed zijn voor je haar. De olie met kruiden laat je een half uurtje op zacht vuur pruttelen en daarna heb je je eigen hot oil treatment naar keuze!

Ik had zelf gekozen voor kokosvet met rozemarijn en kamille. Rozemarijn laat het haar glanzen en de bruine kleur behouden. Het reinigt de hoofdhuid, gaat roos tegen en schijnt de haargroei te bevorderen. Kamille licht haar op, maakt het haar sterker, voedt het haar en schijnt ook de haargroei te stimuleren. Nu kan ik me voorstellen, dat niet iedereen dezelfde voorkeuren heeft. Op deze site staat een lijstje met verschillende kruiden en wat die voor het haar doen. Ik heb hem hier even in het Nederlands vertaald.

Voor bruin haar: brandnetel, zwarte thee, gemalen koffie, rozemarijn, salie.
Voor blond haar: kamille, rabarber, goudsbloem (calendula), kruidnagel (voor een honing kleur).
Voor rood haar: hibiscus, rode klaver, kamille.
Om het haar te versterken: kamille, brandnetel, paardenstaart, valkruid.
Om het haar op te helderen: rozemarijn, peterselie, salie, nootmuskaat, toverhazelaar.
Om het haar te hydrateren: goudsbloem, kamille, lavendel, gedroogde rozenblaadjes, aloë vera.
Om de haargroei te stimuleren: rozemarijn, paardenstaart, kamille, salie, peterselie, pepermunt, gember, kaneel.

Aan de hand hiervan kan je je eigen treatment samenstellen, super leuk en heel erg goed voor je haar!


Hier boven zie je mijn 'prutje' op het vuur staan. Dit zijn ongeveer 3 eetlepels kokosvet (wat nu gesmolten is tot olie) en 1 theezakje kamille (opengeknipt) en 1 eetlepel rozemarijn. Ik heb dit een half uur op een zachte vuurtje laten borrelen. Daarna heb ik in een glas een koffiefilter gedaan en mijn treatment erin gegoten.


Links zie je de treatment als hij net klaar is, rechts is hij weer gehard. Ik heb ongeveer de helft van de treatment gebruikt voor mijn haar. Je haar hoeft namelijk niet helemaal doorweekt te zijn en te druipen van het vet, maar het moet natuurlijk wel helemaal bedekt zijn met olie. Als je over hebt, bewaar je het gewoon en kan je het in de magnetron even laten smelten om, wanneer je wilt, her te gebruiken! 


Links zie je mijn haar voor de treatment, rechts zie je mijn haar de dag erna. Zoals je ziet is mijn haar veel minder droog, mooi glad en het lijkt wel alsof mijn haarkleur veel intenser is geworden! Ook voelde mijn haar super glad en glansde het mooi. Ik ben zeker van plan dit vaker te doen, het is ook gewoon een lekker relax momentje voor jezelf.

Ik ben super blij met deze hot oil treatment. Het geeft ook een speciaal gevoel dat je het zelf hebt gemaakt én het is puur natuur. Geweldig toch? Hebben jullie dit weleens geprobeerd?


Liefs,

Sanne




Bron



2 opmerkingen:

  1. Hot oil treatments zijn goed! Ik heb het lang niet meer gedaan, binnenkort maar eens doen. Je haar ziet er trouwens mooi en gezond uit ^^

    BeantwoordenVerwijderen